Op 16 april 1944 werden van hier 486 jongemannen door de bezetter weggevoerd van wie velen nooit zijn teruggekeerd.

Vorige persoon (J. Schavemaker) | Terug naar de lijst | Volgende persoon (A. Schellevis)

Naam: Adriaan Schellevis
Geboren:Vrijdag 7 Februari 1919 te Castricum
Adres:Westerhoutweg 22
Woonplaats:Beverwijk
 
Adriaan Schellevis gefotografeerd in Braunschweig op 7 juli 1944 Overlijdensadvertentie Adriaan Schelvis. Bron: Noord-Hollands dagblad
 
Opgepakt bij de Razzia in Beverwijk en Velsen van 16 april 1944 in de Westerhoutweg 22, Beverwijk.
 
Op zondag 16 april 1944 rond 13:00 per trein afgevoerd naar het PDA in Amersfoort
 
In het PDA werden alle persoonsgegevens genoteerd waaronder het beroep van de gevangene.
Beroep:Beamte
Gevangenenr:856
 
Tussen 16 april 1944 en 11 augustus 1944 werden ongeveer 160 gegijzelden vrijgelaten
Adriaan Schellevis is NIET vrijgelaten
 
Op 7 juli 1944 's-morgens om 02:30 uur werden de gevangenen afgemarcheerd naar het station in Amersfoort om per trein naar Duitsland vervoerd te worden.
 
Kampen in duitsland:
Plaats, kamp: Mascherode bij Braunschweig, Lager
Plaats, kamp: Walbeck, Lager
Plaats, kamp: Walbeck, Café Lauenroth en Berentz
 
Werkplekken in duitsland:
Plaats, plek: Grasleben, Büssing Bovengronds
 
Adriaan Schellevis is teruggekeerd: Juli 1945
 
Overleden: Dinsdag 6 September 2011 te Beverwijk
Begraven: Maandag 12 September 2011 te Driehuis Westerveld, crematie
 
Persoonlijk verhaal:
 

Adriaan zat bij de NIEMO, de Niedersächsische Motorenwerke GmbH in Grasleben. Ze maakten daar vliegtuigmotoren in licentie voor BMW en Daimler-Benz. Een deel van de fabriek is verplaatst van Braunschweig naar Grasleben. Een groot gedeelte ging de zoutmijn in. Een klein deel van de fabriek bleef bovengronds. Dat waren de draaibanken die niet in 1 keer in de liften naar beneden konden. Adriaan werkte bovengronds.

In het begin waren er bij de NIEMO nog echte vaklui werkzaam. Als die afgelost werden lieten ze vaak brood liggen. Adriaan dacht dat het een valstrik was, maar dat bleek niet zo te zijn. Er waren Franse krijgsgevangenen die mochten als er vooralarm (vliegtuigen nog op een km of 60) was al naar de bunker. Ze kregen Rode Kruis pakketten Aardappelen met roomboter en chocolade. De Fransen aten het op in het zicht van de Hollander die barsten van de honger. Adriaan mocht pas weg bij het echte alarm. Grasleben is nooit gebombardeerd. Toen ze in Grasleben aankwamen sliepen ze in een circustent met een dun dekentje. Ze werkten van 6 tot 18 uur. Overdag was het te heet en ‘s-nachts te koud in de tent.

In Walbeck waren 2 café’s met een danszaal. Daar hebben ze kribben neergezet en werden ze ondergebracht. De man kregen ze 5 briketten voor de verwarming. 20 man = 100 briketten.
Met de briketten konden ze de gestolen aardappelen koken.

Door de SicherheitsDienst werden ze tussen barak en werkplek begeleid. Toen de Russen dichtbij kwamen werd de SD vervangen door een man van 80 jaar. Ze moesten iedere keer een km of 5 lopen.. De ouwe man liet ze vaak alleen lopen. Dan konden ze aardappelen van het veld en appels van de boom jatten. Laster werden ze met een busje vervoerd tussen barak en fabriek.

Grasleben, Walbeck, Wefelingen, de schachten waren aan elkaar verbonden. Ondergronds waren grote hallen gemaakt waar de onderdelen voor de vliegtuigen gemaakt werden.


Bijnamen
Arie Schellevis van de Schulpweg had de bijnaam "Panne".
Adriaan Schellevis van de Westerhoutweg (in 1944) heeft als bijnaam "De Post" omdat hij 10 jaar de post in Wijk aan Zee bezorgd had.
Er was ook nog een Arie Schellevis met de bijnaam "Wessie"
Arie Schelvis van de Hoflanderweg had de bijnaam "Kolenboer" omdat zijn vader kolenboer was.


Vorige persoon (J. Schavemaker) | Terug naar de lijst | Volgende persoon (A. Schellevis)